dinsdag 15 november 2011

Digitale kettingbrief.


En ja hoor, ik kreeg er weer een, een digitale kettingbrief, een 'hoax' zoals dat genoemd wordt. Vroeger kreeg je die ellende via de brievenbus en werd er aangedrongen dat je die kettingbrief direct door moest sturen, soms met geld erin want dan zou je schathemeltje rijk worden. En als je dat niet deed ..... Maar goed, je moest even flink zijn als je zo'n brief had ontvangen, de dreigementen niet serieus nemen en die brief verscheuren. Of verbranden zoals mijn vriendin en ik eens gedaan hebben.

Tegenwoordig gaan die kettingbrieven dankzij internet heel wat sluwer. Je krijgt van een emailcontact een mailtje, en daar zit een bijlage bij ... dus je kijkt, leest of lacht want het zijn vaak lollige dingen of dingen die veel mensen aanspreken en stuurt hem weer door. NIET DOEN! Niet doorsturen! Een hoax is een email die bedoeld is om zoveel mogelijk emailadressen op te halen. Vaak verborgen in een waarschuwing over internetverkeer of mobiele telefoon, of in een aardige powerpoint-presentatie, soms in een aangrijpend gedicht en regelmatig staat er een vorm van een dreigement in, bijvoorbeeld: "wil je de universele liefde doorgeven, stuur deze email binnen een uur naar minimaal 10 mensen door" (hoe meer emailadressen hoe meer geluk je ten deel zal vallen) maar soms ook: "stuur je dit niet door dan overkomen je de meest gruwelijke rampen, je kat gaat dood, je breekt een been of je huis brandt af". Of erger.

Dus ik kreeg er weer een, geen idee waar het over gaat want ik open de bijlage niet, gooide hem gelijk weg. Maar tot overmaat van ramp stond pontificaal bovenaan de mail mijn emailadres open en bloot vermeld. Het mailtje was niet verstuurd als BCC (blind copy) maar als groep, alle adressen gewoon bovenin de adresbalk, samen met nog zo'n 40 andere emaildressen. In het bericht zelf stond ook nog de (vorige) doorgestuurde mail met bijlage met nog eens 60 emailadressen van voor mij allemaal onbekende mensen. Bingo voor de opstellers van de hoax.

Het mailtje kwam ook nog van iemand die ik amper ken, iemand die zeker dertien jaar geleden in mijn atelier in Katwijk regelmatig binnen kwam vallen om koffie te drinken en zijn hart uit te storten. Het slokte een stuk van mijn kostbare werktijd op en ik was toen nog niet goed in het aangeven van mijn grenzen. Deze (overigens aardige) man heeft veel moeite gedaan om mijn emailadres te zoeken omdat hij het altijd zo gezellig vond bij ons in het atelier. Dat was het ook.

Ach, waar maak ik me druk over. Mijn emailadres is al duizenden keren misbruikt. Toen ik hier kwam wonen heb ik een buurvrouw geholpen met haar internet. Deze buurvrouw gebruikte de computer om contacten te leggen via dating-sites. Haar kersverse vrienden stuurden haar allerlei "geintjes" door via de mail en binnen no-time liep haar computer vol en werd ze overspoeld met spam. Niet wetend wat een hoax is stuurde mijn buurvrouw sommige "geintjes" naar mij door. Niet als BCC. Direct mailde ik haar dat ze niets naar me door moest sturen en zeker niet mijn emailadres in een "groep' moest gebruiken, maar het was te laat.

De dagen erna rolden ze bij mij al met tientallen binnen: uitnodigingen voor dating-sites, maar ook de aanbiedingen voor nep-diploma's, pillen en poeders om mijn libido op te krikken, nep-horloges, potentiƫle (vrouwelijke) huwelijkspartners en uiteraard: de penisvergroters. Nog steeds krijg ik ze, maar ze worden automatisch in de spammap geflikkerd. Af en toe kijk ik even in die spammap, want soms zit er een mailtje in dat er niet hoort. Ik herken de oude spam direct want mijn emailadres is nog hetzelfde, maar de provider niet. Dus als er 'wanadoo' achter staat weet ik waar ik de spam aan te danken heb. Aan 1 foutje van een beginnende internetter.

Wees gewaarschuwd. Gebruik het verzenden naar een groep alleen als deze groep elkaar kent en regelmatig mailt, stuur niks door van onbekende herkomst, zeker geen kettingbrieven met een vorm van een dreigement er in. Het leven is leuk genoeg zonder al die rare beloftes en voorspellingen.