donderdag 25 oktober 2012

Storing, dag 8.

Gisteren:
De KPN stuurde een grote vriendelijke man met een koffertje om de problemen met het internet op te lossen. Keurig op tijd stond hij voor de deur. Ik liet hem zien waar de nietige draadjes uit de ooit door de vorige bewoner gestorte betonnen vloer kwamen, ondertussen mopperde ik op de KPN die, toen ik het huis kocht, niet een fatsoenlijke 'doos' wilden aanleggen. Reden toentertijd voor de KPN: alles functioneerde (op afstand gemeten) prima.
Dus het bleef al die jaren zo liggen, een losse huls die over de draadjes zat geschoven had ik er afgehaald en een blauwe en een rode draad had ik aangesloten aan een telefoon-contactdoos. Daar sloot ik alle telefoons en later het modem op aan.
Nu ik problemen had met het internet verwachtte ik eigenlijk dat de oorzaak bij dat niet-officiƫle stekkerdoosje lag.

Dat was niet zo. De verbinding werd doorgemeten en de lijn buiten was goed. Maar de KPN-man vond  met mij dat die draadjes niet fatsoenlijk waren aangesloten. Hij pakte het provisorisch aangesloten contactdoosje beet en trok het met een snel gebaar eraf, alsof hij een kip snel uit zijn lijden verloste.
Daarna ging de man op de grond liggen, zich verontschuldigend voor het verlies van decorum, maar anders kon hij er niet bij. Hij knipte wat onhandige draadjes weg, stripte en knipte zowel het blauwe als het rode draadje welke al die tijd zo hulpeloos en naakt uit de grond waren gekomen op gelijke lengte, maakte als het ware een 'las' naar een nieuwe langere draad, schoof hulsjes over de gestripte koperen delen, drukte alles in een 'gel-doosje' dat normaal in kelders werd gebruikt, maakte ondertussen tevreden geluidjes en nu en dan een opmerking (zo - kijk dat is beter - zo zien wij dat graag - dit is het beste wat we kunnen doen, etc.).
De draadjes lagen nu veilig verankerd in dat doosje met gel, aan de andere kant stak er een fris nieuw stukje telefoonkabel met een stekkertje uit, klaar om zo in het modem gestoken te worden. Inmiddels kwamen er wat nuriƫnde geluidjes uit de man, zijn gebaren duidden: klaar is kees. Het stekkertje werd in een controle-apparaat gestoken; het scherm duidde: de lijn naar buiten was perfect.
Hij pakte zijn telefoon, want, vertelde hij, ter controle belde hij via dat apparaat de KPN, en zou hij gelijk de reparatie afmelden.
Hij belde, maar er gebeurde niets. Hij belde weer, keek wat bozig naar het schermpje van de telefoon, belde weer. Er gebeurde niks. De man zoog wat lucht tussen zijn tanden door naar binnen,  een scherp geluidje producerend. Ik herkende het geluid dat "wat nu" betekent en liet de man alleen, maar bleef vanuit de keuken luisteren.

De koffer ging weer open, er werd weer wat geknutseld. Pas toen ik hoorde dat de man zijn controle-telefoontje maakte ging ik weer bij hem kijken. Voor elkaar? vroeg ik.
Ja. Nu pakte hij het modem en sloot het aan. Er gebeurde niets, het rode lampje brandde treiterend.
Hij resette het modem. Hij trok de stekker er eens uit. Wat hij ook deed, het modem deed het niet.
"Kapot" zei hij, terwijl hij op het rode lampje tikte.
Tja, dat had ik ook al geopperd bij Online, maar die beweerde dat ze op afstand konden doormeten en dat het modem goed werkte.
Nee, is kapot, herhaalde de man. Hij belde en meldde dat het modem kapot was, en vertrok.

Vandaag:
Online belt: goeiemorgen mevrouw, wij bellen naar aanleiding van ....
ik: jaja, mijn internet doet het niet.
- Nog steeds niet?
ik: nee.
- ik zie hier dat de KPN de storing zou komen verhelpen.
ik: ja, ze zijn gisteren geweest, maar de storing zat niet in de lijn, het modem was toch kapot.
- dat is hier nog niet gemeld.
ik: hij heeft gemeld dat het modem kapot was, daar heb ik zelf bijgestaan.
- dan ga ik contact opnemen met de technische dienst of de KPN gemeld heeft dat ze bij u zijn geweest.
ik: en dan?
- dan sturen wij u een nieuw modem op.
ik: wanneer krijg ik dat modem?
- wij moeten eerst bevestigd zien dat de KPN bij u geweest is, dan pas sturen wij een modem.
-ik: ja maar wanneer?
- als wij het bevestigd hebben dan duurt het nog zo'n twee a drie werkdagen.
ik: waar kan ik een klacht indienen over deze hele gang van zaken?
- u kunt een contactformulier indienen.
ik: waar vind ik dat?
- op onze website.

Maar ja, daar heb je wel internet voor nodig.