zondag 30 oktober 2011

Zomertijd - wintertijd.


Nou het zit er op. Ik heb genoten van een extra uurtje nachtrust (zie blogbericht van gisteren). De computer schijnt fel in mijn gezicht zodat ik nog wakkerder word, en het computerklokje vertelt me dat ik gedoucht en wel om 7.27 achter de computer zit. Zondag. Het is gorig licht buiten en er ruziƫn wat vogeltjes, en ik hoor wat vinkjes slaan ;-) Dit laatste is een flauwe grap, maar ook waar.

Fris als een hoentje voel ik me, terwijl ik toch een 'gebroken' nachtrust heb gehad. Ten eerste had ik gisteravond lekker maar wat zout gegeten. Ik kreeg dorst vannacht. Uit bed en een kopje vlierbloesemthee gemaakt. Nee, dat helpt niet met inslapen, het helpt tegen snot en dat soort ellende. Boekje erbij, even lezen. Hm, al gauw ging het over dood en ellende, geen zin in, boekje dicht. Lid zijn van een bibliotheek is geweldig, maar wat zijn er ook een hoop boeken die niet geschreven hadden hoeven worden. Het raam stond open, het was lekker fris in de slaapkamer, ik schudde mijn kussen eens goed op, rolde me op mijn favoriete houding (volgens de slaaptips (blog gisteren) moet je niet op je buik gaan liggen), eh, op mijn een na favorietste houding dan. Ik viel in slaap. So far so good.

Wakker. Er blaften honden, de mijne? Goed luisteren want alles klinkt zo dichtbij hier op dat stille platteland. Nee, het waren niet de mijne. Toch, waarom blaften ze zo, is er onraad in het gehucht? Uit bed en naar beneden. Door het huis lopend bleek alles rustig, mijn honden lagen heerlijk te slapen en vonden het rumoer buiten niet interessant genoeg om mee te balken. Ik zag in de keuken dat het pas 1.01 uur was, dat kwam omdat ik de klok al een uur terug had gezet. 2.01 dus officieel.

Voor de derde keer naar bed, waar ik direct weer in slaap viel. Maar ik droomde onrustig, lag te woelen in mijn bed, moest ergens heen, een reis, dus inpakken, maar daar ga ik het niet over hebben. Wat later was ik klaarwakker, nu waren het zeker mijn honden die blaften, Jip. Ik riep: "Jip, schei uit". Nee, dat moet ik eigenlijk niet roepen, het is fijn als een hond waaks is, maar aan de andere kant, Jip blaft voor iedere egel, iedere kat die langs loopt en voor de uilen als ze vlakbij rare geluidjes maken. Ik ging maar even plassen omdat ik toch wakker was, staarde nog wel even naar buiten waar het prachtig donker was en de sterren mooi aan de hemel stonden.

Voor de vierde maal naar bed. En weer sliep ik snel weer in. Tot vanmorgen, de kippen van de buren doen niet aan zomer of wintertijd dus ik ben altijd op hetzelfde tijdstip wakker, als het licht begint te worden. Gakkend vlogen ganzen over op weg naar hun winteradres, grauw licht viel naar binnen, tijd om op te staan.  Hehe, het tijdstip dat ik op het ovenklokje zag past weer bij mijn biologische klok, ik voelde me echt hartstikke goed en uitgerust. Ik zette de waterkoker aan want de dorst is er nog. Opeens herinnerde ik me dat er iets in het berichtje gisteren over slapen miste. Een heeeel belangrijk stukje.

Het is niet uit mijn duim gezogen, ik heb het gelezen in een of ander blad. Voor zover de bronvermelding want ik heb het artikel niet meer. Volgens het onderzoek waren de mensen met het slechtste slaappatroon mensen met huisdieren! Reden: katten en honden die op of in bed lagen, in en uit liepen, mauwen, snurken, etc. Het advies voor de slechtslapenden onder ons was zo'n beetje net als wat ik gisteren in mijn bericht zette, alleen was hierbij regel 1: laat huisdieren niet in je slaapkamer, doe de slaapkamerdeur STEVIG dicht!
Klik op "bekijken op youtube".