zondag 14 augustus 2011

Ervin Laszlo

Klein gedeelte van een mooi interview uit een Ode van april vorig jaar:

Vragen stellen is voor hem eten en drinken. Zijn honger naar kennis bracht Ervin Laszlo tot de oprichting van de Club van Budapest (leden o.a. Desmond Tutu, Deepak Chopra, Michail Gorbatsjov, Paulo Coelho, Jane Goodall en Irene van Lippe Biesterveld).

Een van de vragen aan Ervin Laslo: Is onderzoeken en kritisch denken een levenshouding voor u geworden?

"ik zou niet anders kunnen, want het is de enige manier waarop ik me kan ontwikkelen. Als ik meega met wat iedereen beweert, kom ik zelf geen stap verder en daarmee de wereld ook niet. Ik wil bevragen, betwijfelen. Niet als een eeuwige scepticus, maar als een onderzoeker. Is dat echt waar? Is dat het beste wat we kunnen doen? Ik leef mijn leven volgens het principe dat we als mens medescheppers zijn van de werkelijkheid doordat we voortdurend kiezen. We nemen deel aan voortdurende creatie. Zodra je je daarvan bewust bent, verandert je hele leven. Je ziet de samenleving als een organisme waarvan je zelf deel uitmaakt. Dat betekent dat elke ontwikkeling, elke gebeurtenis jou ook raakt. Als je een ander schade berokkent, beschadig je ook jezelf. Je houding verschuift van het overtroeven van anderen naar rekening houden met anderen, van eigenbelang naar algemeen belang, van conditionering naar vrijheid."

Nou, over "samen doen" gesproken, dat vond ik nog mooi passen bij het eerste berichtje van vandaag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten