dinsdag 24 mei 2016

Uitleg TTIP





Terugkomend van een actie tegen rigoureuze bomenkap (bijna 1000 volgroeide bomen waarin diverse soorten vogels, roofvogels en vleermuizen, worden vrijwel zeker omgezaagd) ten behoeve van de verbreding van de N366, sprak ik een vrouw die ook begaan is met de natuur, zich zorgen maakt over de wereld waarin haar kinderen, kleinkinderen verder moeten. 
Ik vertelde over de actie die de werkgroep van de Partij voor de Dieren had georganiseerd. Overigens een actie die wellicht zinloos is, maar als niemand zich meer druk maakt, wat voor boodschap geven we dan met zijn allen uit? Is het echt zo dat we niet meer uit ons stoel willen komen voor onrecht of misstanden, of misschien wel regelrechte dreiging? Gaan we niet verder meer dan vanuit die luie stoel iets 'liken' op Facebook of digitaal ondertekenen via Avaaz? Met soms nog een kleine bijdrage ter ondersteuning? Ik vraag het me vaak af. Tegelijkertijd vind ik het internet een prachtig medium om snel grote acties te organiseren of misstanden te melden. 

De vrouw waarmee ik sprak is van mijn leeftijd, heeft ooit tegen kernwapens geprotesteerd, net als ik. Die kernwapens zijn ondanks de druk van Amerika nooit op ons grondgebied geplaatst. Ik meen dat het verzet schamper door de Amerikanen "Hollanditis" werd genoemd, alsof Nederland een ziekte was. Maakt mij niet uit, we hebben toen massaal onze tanden laten zien en dat heeft gewerkt. Maar nu, zei de vrouw, maakte ze zich ernstig zorgen over TTIP. Ze vond ons bestaan ernstiger bedreigd dan ooit. 

Weet u wat TTIP betekent? Ik wist (sinds kort) alleen dat het over een handelsverdrag gaat, dus, dacht ik, misschien net zoiets als het onlangs gehouden Referendum over een handelsverdrag met de Oekraïne? Nee. Helaas niet. 
Was het handelsverdrag met de Oekraïne voor veel mensen al een "geen-idee-wat-het-inhoudt", het TTIP is nog veel lastiger uit te leggen, geheimzinniger zou ik bijna zeggen.  In dat verdrag zit namelijk handig ingesloten een akkoord gaan met een andere rechtspraak, een over het Nederlands rechtssysteem (of Canadees of welk land dan ook) 'overrulend' recht! Tot overmaat van ramp is het ook nog een niet-openbare rechtspraak! Huh? Dat vind ik wel heel eng klinken!  

De vrouw tipte me dat ik eens naar het filmpje van Arjen Lubach moest kijken, die heeft er tijd en energie in gestoken en legt ons heel begrijpelijk uit wat het TTIP inhoudt.

Mocht de toekomst van de wereld, de invloed van multinationals, het voorbeeld van Canada je zorgen baren (zijn akkoord gegaan met een dergelijk handelsverdrag met Amerika en dragen nu de onomkeerbare gevolgen. Bijvoorbeeld: er mag nu tegen de wens van Canada toch geboord worden door Amerikaanse bedrijven naar schalie-gas), kijk dan naar het verhelderende filmpje hieronder. Het is ondanks de zwaarte van het onderwerp op zijn Lubach's lollig gebracht, maar de boodschap blijft helder. En, het kan gewoon vanuit de luie stoel bekeken worden. Laten we de manier waarop tegenwoordig tegengas gegeven wordt omarmen, maak gebruik van het internet en stuur het filmpje door. Dan kan later niemand tegen zijn kinderen zeggen: we hebben het niet geweten.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten