dinsdag 4 maart 2014

Het dieet dat werkt: het leven accepteren.


In de Hema zocht ik tussen de koopjes, notitieblokjes, boeken, dat soort dingen. Er tussen lag een scheurkalender 2013. Voor 1 euro omdat .... nou ja, hij is van 2013.
'Lekker diëten' was het thema en de titel. Ik bladerde. Ik hoef niet te diëten, maar vind wel dat ik teveel suiker en chocolade eet. De kalender geeft dag voor dag wijze raad en advies, beginnend met: 'diëten is ongezond en binnen no-time zit je vast in het jojo-effect', en gaat ook de vraag waarom we een ongezonde eetstijl of verslavingen hebben niet uit de weg.

Het enige wat een verandering van je levensstijl te bewerkstelligen en om je verslavingen te lijf te gaan is een goed plan te hebben, een bepaald doel voor ogen te hebben, anders krijg je hetzelfde effect als dat optreedt bij de mensen die 'goede voornemens' hebben met oud en nieuw, het moment en de impuls ebt weg en er is niets bereikt. Zo las ik laatst in een interessant artikel van Hoogleraar Arie Dijkstra dat geplaatst werd in een bijlage of speciale uitgave van de Consumentenbond. Even kort door de bocht en Arie te kort doend samengevat.

Terug naar de kalender. Deze boeit me omdat ik meer dan ik ooit in een niet-wetenschappelijk blad heb gelezen over de diepe emoties die ons aanzetten tot een bepaald gedrag. Die emoties worden dag voor dag onder de loep genomen.

Vandaag staat in mijn kalender het volgende:


Dinsdag 5 maart. (jaja, het is natuurlijk vandaag 4 maart)

Ook wij, de kinderen der aarde, hebben het hele jaar door onze maanfasen, de duisternis, de bevrijding van het duister, het wassen en afnemen. Niemand, behalve de onnozelaar, leeft zonder dit in een of andere mate te ervaren - Faith Baldwin. 

en dan:

Was ik maar stom en gelukkig, denken we wel eens in onze wanhopige momenten. Maar dat zijn we niet; we hebben een verstand, een geest en emoties die de gecompliceerdheid van de wereld waarnemen, haar pijn zowel als haar schoonheid. Als we pijn voelen of droefheid. is dat doordat we bezonnen reageren op ervaringen die ons pad kruisen.
Verlang niet naar domheid. Grijp niet naar pillen of taartjes om je verdriet te dempen. Wees blij dat je sterke gevoelens hebt - die zijn een teken dat je ècht leeft.

Zwarte stemmingen trekken door mijn leven als de fasen van de maan. Ik zal er niet in blijven zwelgen, maar hun komst ook niet in de weg staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten