dinsdag 1 januari 2013

2013.



Wat heb ik slecht geslapen. Als dit een voorteken is voor het nieuwe jaar dan ziet het er niet best uit. De ochtend bracht nog wat sluimeren in het gebied tussen hemel en aarde waarin ik me gewoonlijk nog graag even bevind, maar in dit sluimeren bewoog zich ditmaal een krokodil die aan mijn benen trok, naar beneden, het diepe in. Scherpe onregelmatige tanden knabbelde tegelijkertijd in en door mijn aderen, naar mijn hart, au, pijnlijk. Die pijn begreep ik en ik werd wakker. Verdriet, uithollend verdriet. De krokodil was weg, maar het pijnlijke hart was er nog. 
Angst kwam tevoorschijn, het is toch niet normaal dat mijn hart zeer doet? Ik voelde mijn pols. Het deed het nog, klop klop voelde ik geruststellend en regelmatig, misschien wat sneller dan normaal. Nu moest ik aktie ondernemen, niet blijven liggen, met de honden naar buiten, anders zou het verdriet een massieve klont worden. 
Ik waste me snel en slordig, trok gemakkelijke kleren aan, laarzen en binnen tien minuten liep ik buiten. Stil, en regenachtig. Maar vooral stil. De wereld sliep nog. De vogels waren wel op. Hoog in de lucht enorme groepen ganzen, in de bomen een wolkje vinken dat snel voor me uit vluchtte. Een roodborstje dat alarm sloeg toen ik naderde. 
Ik hoorde het tikken van de hondennagels op het asfalt, mijn gelaarsde voetstappen. Het zere hart herstelde wat. 
Weer thuis zette ik de tv aan, verlangend naar het geluid van sportverslagen van het traditionele ski-springen op nieuwjaarsdag. Mijn gedachten gingen naar mijn opa, die daar altijd naar keek, maar ook naar mijn schoonfamilie, mijn eerste schoonfamilie. Het bijeenkomen op nieuwjaarsdag. De blauwe rookwalmen, de koffie en oliebollen, broodjes en soep, de gezellige grote klont familie waarin je je geborgen voelde. Maar de tv liet alleen wat kinderfilms zien, het was zeker nog te vroeg. 
Dan maar zoeken naar iets op het internet wat me vrolijker maakt, vertelt wat er goed is aan het verstrijken van de tijd. 2012/2013 zou volgens velen een spirituele periode inzetten, een tijd waarin mensen minder gericht zullen zijn op materialistische dingen. We zullen zien. Persoonlijk ben ik vóór. Ik typte in Google: '2013 het jaar van    '.
Dit was het eerste bericht dat tevoorschijn kwam: (www.welingelichtekringen.nl):

Wordt 2013 het Jaar van het Licht?
Talloze mensen in arme landen hebben geen of onvoldoende electriciteit. Ze behelpen zich met lampen die op kerosine branden of zijn aangewezen op dure lampen op zonne-energie. Een nieuw soort lamp biedt uitkomst: Geen batterijen, geen stinkende kerosine (met het gevaar dat je giftige dampen inademt) , geen zonnepanelen en ook geen windenergie.
De lampen werken op zwaartekracht. Je trekt in 3 seconden een gewicht omhoog en hebt 30 minuten licht. De lampen kosten nu nog 10 dollar maar dat zal naar verwachting  snel halveren.
Dan kan de lamp massaal in de Derde Wereld worden verspreid. Vanaf dat moment hebben mensen in arme landen bijna gratis licht.  Vrouwen en mannen kunnen ‘s avonds studeren, kinderen huiswerk maken.
GravityLight heeft al meer dan 250.000 dollar geworven voor verder onderzoek. Wie minstens 50 dollar geeft krijgt zelf ook zo’n lamp. De eerste lampen gaan naar Afrika en India. Deze gebruikers moeten de uitvinders tips geven hoe ze de lamp verder kunnen verbeteren.


Een goed begin dacht ik zo. Ik wens iedereen een heel spiritueel en verlichtend jaar, zonder krokodillen, met veel liefde en aandacht voor elkaar. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten