zondag 16 december 2012

De jeugd heeft de toekomst.


Volgens zwartkijkers leven we in "het einde der tijden". Je kan de televisie niet aanzetten of je ziet mensen die er iets over zeggen. Er worden zelfs programma's over gemaakt: 'preppers' heet het geloof ik, afgeleid van het woord 'prepare' (voorbereiden). Deze 'voorbereiders' wapenen zich tegen watersnoden, bommen, vulkaanuitbarstingen, atoomoorlogen. Noem het maar op, zij zijn er tegen gewapend, vaak letterlijk, want als je iemand bent die al deze ellende wilt overleven, moet je ervan uitgaan dat er andere overlevers op je voedselvoorraad uit zijn, dus dan is het handig als je zwaar bewapend bent. Ik moet er allemaal van zuchten, wat een negatief gedoe, wat een tijdverspilling.
Ik geloof niet dat de wereld vergaat, integendeel. De wereld is voor de jeugd, voor de mensen die nu geboren worden, jong zijn.

Een tijdje geleden sprak ik een vrouw die ervan overtuigd was dat we juist een heel mooie, betere tijd tegemoet gaan. Het stond in de sterren geschreven, zei ze, de datum waarop de Maya-kalender eindigt was de overgangsfase naar een nieuwe, spirituele tijd. Ze zei: kijk maar naar de jeugd, de kinderen van nu zijn 'anders', ze hebben een wijsheid over zich, een kracht, vergeleken met onze jeugd waren wij onwetend! Nee, die kinderen van nu, dat worden 'nieuwe' mensen met betere, minder materialistische waarden'.

Je kunt natuurlijk iedere dag De Telegraaf blijven lezen (zoals de vader van mijn vriendin Simone al jaren geleden zei: 'iedere dag een druppel gif') en somber worden of je kan je oor te luisteren leggen bij de jeugd zelf.
Valt het u ook niet op dat er door de jeugd erg veel gezongen wordt? Nogmaals, je kan de tv niet aanzetten of ....... The Voice, de X-factor. Natuurlijk willen ze vaak gewoon beroemd worden, maar je hoort ook vaak zeggen: ik zing altijd, als sinds mijn .... (tweede, vierde, etc.) Het maakt mij niet uit, ik geloof in die jeugd, en in de vriendschap die muzikanten voor elkaar voelen. Muziek verbroedert en we worden er blij van, of je nu zelf muziek maakt of er graag naar luistert. Dus als je je op een positieve manier wil voorbereiden op de toekomst: zing of pak een muziekinstrument. En kan je dat niet, dan neurie je toch lekker, of fluit je, al is het maar in gedachten.

Al aardig beroemd dankzij YouTube, de getalenteerde familie Vazques, twee broertjes en een zusje, hier 'Let it Be' van de Beatles zingend/spelend.



PS aan het eind van het filmpje zie je even Yoko Ono, de weduwe van John Lennon. John was zijn tijd vooruit, was al een 'nieuwe mens', getuige de tekst van het liedje.

WHEN I FIND MYSELF IN TIMES OF TROUBLE
MOTHER MARY COMES TO ME
SPEAKING WORDS OF WISDOM
LET IT BE

AND IN MY HOUR OF DARKNESS
SHE IS STANDING RIGHT IN FRONT OF ME
SPEAKING WORDS OF WISDOM
LET IT BE

LET IT BE, LET IT BE
LET IT BE, LET IT BE
WHISPER WORDS OF WISDOM
LET IT BE

AND WHEN THE BROKEN HEARTED PEOPLE
LIVING IN THE WORLD AGREE
THERE WILL BE AN ANSWER
LET IT BE

But though they maybe parted
there is stil a chance that they will see
there will be an answer 
let it be

LET IT BE, LET IT BE 
LET IT BE, LET IT BE
there will be an answer
LET IT BE

LET IT BE, LET IT BE 
LET IT BE, LET IT BE
WHISPER WORDS OF WISDOM

(BREAK)

LET IT BE, LET IT BE
LET IT BE, LET IT BE
THERE WILL BE AN ANSWER
LET IT BE 

LET IT BE, LET IT BE
LET IT BE, LET IT BE
THERE WILL BE AN ANSWER
LET IT BE

AND WHEN THE NIGHT IS CLOUDY
THERE'S STILL A LIGHT THAT SHINES ON ME
SHINE UNTIL TOMORROW
LET IT BE

I WAKE UP TO THE SOUND OF MUSIC
MOTHER MARY COMES TO ME
THERE WILL BE NO SORROW
LET IT BE

LET IT BE, LET IT BE
LET IT BE, LET IT BE
THERE WILL BE NO SORROW
LET IT BE

LET IT BE, LET IT BE
LET IT BE, LET IT BE
WHISPER WORDS OF WISDOM
LET IT BE






Geen opmerkingen:

Een reactie posten