donderdag 11 oktober 2012

Toetsenbord kapot.


Ik heb een tip. Een beetje een rare, maar wel werkende tip als je een kapot (kunststof) toetsenbord hebt.

Een toetsenbord is een ding waarin veel viezigheid verdwijnt. Stof, haren, kruimels. En soms een kopje koffie.

Het is al een tijdje geleden dat ik bij mijn broer een toetsenbord bietste omdat mijn eigen toetsenbord kapot was. Hij had een hele doos staan, allemaal toetsenborden van werknemers/collega's waarmee 'iets' was gebeurd.

Ik nam er eentje mee waarin, zo zag ik aan de transparante onderkant, een kopje koffie was verdwenen.  Eerst probeerde ik met een imbus-sleuteltje het ding uit elkaar te halen, dat lukte niet want de maten waren afwijkend. Geen idee meer waar ik het lef vandaan haalde maar op een gegeven moment zette ik de hete kraan open en liet hem een tijdje lopen zodat het water gloeiend heet was en hield toen het toetsenbord onder de waterstraal. Met een afwasborstel ragde ik over de toetsen, draaide daarna de kraan dicht en liet het ergste water er weer uit lopen. Daarna legde ik het toetsenbordje op zijn zijkant in de tuinkas, waar het zo'n veertig graden was.
's Avonds deed het toetsenbord het weer perfect.

Gisteren. Bij de al wat verouderde computer die de Apple-fans liefkozend 'de lampekap' noemen zit een prachtig wit toetsenbordje met transparante onderzijde. Zo'n computer staat bij mijn moeder in huis en we gebruiken hem nog steeds. Het toetsenbord is van alle toetsenborden die ze bij Apple ooit ontwikkeld en bedacht hebben het best geschikt om er koffie in te gieten. Het is namelijk een transparante bak die vooral aan de bovenzijde heel open is.
Vorige week ging het toetsenbord haperen, ieder woord dat je typte had extra letters. Ik bekeek hoeveel vuil er in zat: veel. Uitvoerig stofzuigen mocht niet baten.

Weer probeerde ik eerst met een imbussleuteltje het toetsenbord uit elkaar te halen, het lijkt erop dat ik een excuus nodig heb (het kan niet anders) om de hete kraan open te draaien en een toetsenbord te wassen. Het blijft namelijk heel raar om te doen, alles in je gilt: niet doen! En toch deed ik het weer, je hebt namelijk niets te verliezen. Weer ragde ik stevig met een vatenkwast over de toetsen, maar ditmaal hield ik de usb-poortjes een beetje buiten het gespetter.
Daarna legde ik het toetsenbord op de vensterbank in de zon. 's Avonds was het in het toetsenbord mistig van het water, allemaal condens, maar het toetsenbord leek wel erg schoon te zijn geworden.
's Nachts legde ik het met de toetsen naar boven op de radiator, kon het vocht mooi naar boven weg. En wat denk je? Het doet het weer!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten