zondag 13 mei 2012

Geestjes op de foto (ORB's).


Zojuist kreeg ik een foto doorgestuurd van mijn nichtje Gré, die we altijd Greetje noemen. We waren allemaal bij elkaar gisteravond op de verjaardag van Harrie en Marijke. Het was een stikgezellige avond, we aten en dronken ons rond en lagen telkens in een deuk, niet in de laatste plaats om Gré die ondanks dat er eergisteren een paar kiezen waren getrokken, toch een bijzonder goed humeur had. De ene grap of pesterijtje volgde de andere. Kortom, het was heel gezellig.
Laat op de avond vertelt Greetje over foto's die haar man Frank gemaakt had van een vogelnestje maar waar in plaats van een nestje of vogeltjes heel prominent een 'trosje geestjes' te zien is. Wij waren allemaal heel benieuwd, want wij zijn in onze familie niet zo onnozel dat we op voorhand dingen afwijzen die anders zijn of lijken dan wat we met het blote oog kunnen zien. Kortom, Gré belooft dezelfde avond nog de foto door te sturen, nee het is al laat, meteen morgenochtend!

Lawaai makend als een echte Rotterdamse familie gingen we rond het middernachtelijk uur naar onze auto's, uitgezwaaid door Har en Marijke. Het portier sloeg dicht, nog even zwaaien en we reden weg. Opeens was het stil, alleen dat rustige slaapverwekkende geluid van de dieselmotor en de banden. Voor ons reden Frank en Gré in hun auto op weg naar hun huis. De lichten van de auto even de bomen repeterend langs de weg uitlichtend, en met mijn slaapdronken hoofd leek het of ik naar een langzame zwartwit film van vroeger keek. Ze reden rustig, net als wij, door het donkere stille Groningse land, op hun hoede voor de reeën of andere dieren. Hun lichten zwaaiden wat later naar links, de onze naar rechts. Naast me, achter het stuur, had Peet moeite om zijn ogen open te houden. Ik peinsde over wat Greetje en Frank hadden verteld over 'het trosje geestjes'.

Gré en Frank waren het niet vergeten, vanmorgen mailden ze de foto en voor degenen die niet gisteravond aanwezig waren plaats ik de foto, en zeg nou zelf, is het niet heel bijzonder? Kijk ook eens op een afstandje naar de eerste foto, zien we daar net voor de regenpijp niet nog wat hangen?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten