dinsdag 27 september 2011

Tai Chi Tao.

Het nieuwe seizoen nadert waarop ik met mijn tai chi lessen een aanvang neem. De afgelopen zomer heb ik niet veel les gegeven, alleen in een kuuroord gaf ik enkele dagen workshops aan mensen van alle leeftijden.

Vaak komen in deze kuuroorden mensen met lichamelijke klachten, en dat komt al gauw naar voren als ik mensen vraag om te gaan staan. Een reden voor mij om juist aandacht aan eenvoudige oefeningen te besteden. Op verzoek zal ik een van deze oefeningen beschrijven.

Staan is bij tai chi meer dan "aarden", het is de rug ontspannen en zeker de onderrug. Tip hierbij is dat je je moet voorstellen dat je met je billen in een dun kussentje zakt. Als je dat met aandacht en langzaam doet voel je de onderrug iets langer worden, ontspannen. Dit kan zelfs zittend, je voelt direct verschil. Het is lastig om deze houding aan te houden, al doende val je snel terug in je "normale" houding, maar het is al heel goed als je af en toe, al sta je in de keuken spruitjes schoon te maken of zit je een boek te lezen, je rug op deze manier kunt ontspannen.

De oefening zelf is een ademhalingsoefening die een heel belangrijke meridiaan in gang zet, waardoor je snel energie verzamelt, en tegelijk rustig wordt.  En de oefening is eenvoudig, ideaal om de dag mee te beginnen.

Kan je niet staan? Deze oefening kan ook zittend. Tenminste, op een stoel zonder armleuningen, en zet je voeten zo mogelijk goed op de vloer.
Ga op heupbreedte staan, de heren op schouderbreedte. Je armen hangen naast je lichaam, maar niet klem tegen je lichaam aan. Trek je kin ietsje naar je toe, hierdoor krijgen de wervels in je hals wat ruimte.

Laat je armen laag en sla de handen ineen, maak van je handen een kommetje door je vingers in elkaar te strengelen, til nu je handen op een inademing op maar niet hoger optillen dan tot je navel, draai je handen om, palmen zijn nu naar beneden en je laat je handen zakken op een uitademing. Nu de handen beneden zijn til je ze, weer inademend, nog steeds met de vingers ineen gestrengeld, recht naar voren op, dus de palmen blijven naar buiten gericht, tot, als je dat kan, boven je hoofd. Kan je dat niet, til je handen dan zover op als dat je nog zonder pijn of moeite kan.
Op het hoogste punt begin je weer met uitademen, je laat je handen los en je laat ze zijwaarts langzaam zakken, totdat ze helemaal beneden weer in elkaar geslagen worden, weer op een inademing tot de navel optillen, omgekeerd naar beneden en uitademend, naar voren op een lange inademing weer optillen, etc etc.

Als je dit goed doet adem je kort in, kort uit, lange ademhaling in, lange ademhaling uit, kort in, kort uit, lang in, lang uit.

Dit kan je zo'n 9 keer herhalen. Een goeie oefening om een paar maal per dag doen. Is heel goed voor de luchtwegen, schouders, rug, armen, maar ook voor de meridiaan die "driewarmer" heet. Het woord zegt het al, het geeft energie, en maakt je hoofd rustig.

Is de oefening niet duidelijk, mail me dan, dan stuur ik je een linkje naar youtube waar ik de oefening op zal zetten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten