zaterdag 6 augustus 2011

Wesp.

Ze vliegen af en aan, pal naast de voordeur, en daar had ik geen last van. Zij buiten, ik binnen, geen probleem. Deze redenatie klopte niet echt, want de wespen gaan via een kier die tussen het wc-raampje en het metselwerk zit ook naar binnen, en zitten achter de aftimmering in de wc. Die aftimmering is een koker boven het klapraampje waarin een ventilator is ingebouwd en waarin wat elektra is weggewerkt. Maar goed, ik heb gelezen dat wespen in augustus klaar zijn met hun karwei om de koningin te verzorgen, en daarna een veertien dagen nog leven, vrij rondvliegen, vakantie hebben als je het zo mag noemen, daarna sterven de wespen. Alleen gedurende die "vakantie" heb je last van etenzoekende wespen, aldus het artikel. Dus ik liet het nest met rust.

Gisteren vond ik echter diverse kreperende wespen in huis. Ze kropen in de keuken, in de hal, enkele vlogen tegen de ramen. Ook in de wc vond ik er een paar. Het wc-raampje deed ik dicht, want daarachter zie je de stroom wespen die onophoudelijk af en aan vliegen en ik dacht dat ze misschien via het raampje waren binnengekomen. Af en toe ging ik kijken in de wc, of ze niet via een kier, of via het rooster van de ventilator binnenkwamen. Terwijl ik stond te staren hoorde ik achter de betimmering geluidjes, dat had ik nog niet eerder gehoord, je hoorde het leven van het wespennest, het tikte, het knaagde. Jeetje, weer een wesp in de wc, alsof ik naar een goeie goocheltruc stond te kijken, geen flauw idee hoe hij opeens binnen was gekomen. En nog een! Ik propte een stuk krant in een gaatje van het stucwerk naast de betimmering van het plafond, al had ik durven zweren dat hij daar niet vandaan was gekomen.

Een vriendin kwam, zag hier en daar een wespenlijkje of een kruipende wesp en beval me om direct gif te gaan halen. Straks wordt een hond gestoken, of jij, zei ze ferm. We gingen samen naar de winkel, kochten een bus gif. Grappig dat er zoveel gif wordt verkocht door een firma die Eco voor zijn naam heeft gezet, als je de werkzame stoffen vergelijkt is het gewoon hetzelfde als de andere merken. Flauwekul dus. Je kan wespen niet vriendelijk verwijderen. Het meest milieuvriendelijke dat je kunt doen is ze met rust laten, als ze niet pal naast je deur zitten dan.

Mijn bezoek was al lang weg, had gezegd dat de ventilator in de wc aan stond, moest hij niet uit? Dat was vreemd, die ventilator gaat aan en uit met een touwtje dat ik helemaal naar boven heb gebonden omdat iedereen die van het toilet gebruik maakte dacht dat het een lichtschakelaar was. Ook de schakelaar is weggewerkt achter de betimmering, het touwtje verdwijnt in een minuscuul gaatje. Daar konden de wespen ook nog uit komen. Ik trok voorzichting aan de schakelaar, na 10 minuten gaat hij dan uit. Als het goed is.
Het brommen van de ventilator, juist met de wc-deur weer gesloten, was op de een of andere manier griezelig, alsof het wespennest zich vandaag vertienvoudigd had en de betimmering had weggedrukt, en nu de wc een groot wespennest was geworden. Goeie God, nu sloeg ook nog mijn verbeelding op hol. Voorzichtig deed ik na een half uur de wc-deur open, het brommen zwol aan, maar het was de nog steeds draaiende ventilator waarvan de schakelaar kapot leek.

Half 1 's nachts. Een wespennest bestrijden doe je in het donker, een goeie tijd dus. Ik sprak mezelf toe: 'stel het niet uit, dan zit je morgen weer zo, denk aan de rondkruipende wespen in huis, de betimmering moest eraf want de schakelaar moest gerepareerd'. Ik schudde de spuitbus voor de zoveelste keer deze avond, maar zette hem ditmaal niet terug op tafel, stapte naar buiten, reikte omhoog waar de kier in het metselwerk zat, drukte het spuitmondje tussen de opening van de stenen, en spoot. Ik had het buitenlicht uitgedaan, ik denk altijd aan wat Donald Duck allemaal overkomt als hij dit soort karweitjes moet klaren, en een sloot heb ik niet in de buurt. Direct hoorde ik onrustig zoemen en een wesp scharrelde naar buiten. Wegwezen, snel deed ik de deur achter me dicht, legde mijn oor tegen de wc-deur, maar kon alleen het gestage chagrijnige brommen van de ventilator horen. Voorzichtig deed ik de wc-deur open, gluurde naar binnen of er nu allemaal boze wespen via de geheime ingang de wc in zouden komen. Niks te zien. Excuses prevelend aan alles wat leeft ging ik mijn tanden poetsen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten