zaterdag 21 januari 2017

Before the flood - Leonardo di Caprio.


Het is een dag na de inauguratie van de nieuwe president van Amerika. Ironisch genoeg zag ik op dezelfde dag "Before the flood" van Leonardo diCaprio (is hier en daar gratis op internet te zien). Het ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken van Trump eerst, en daarna de indringende beelden van Leonardo's documentaire over de stijgende waterspiegel (het water klotst bij hoog water letterlijk al door de straten van Miami). Dat gaat over ons allemaal, niks ikke-ikke.

De Jehova's Getuigen zien in de omgang Trump/Poetin een bevestiging dat het einde der tijden nu echt is aangebroken. De zesduizend jaar zijn om, we zijn nu in het duizendjarige overgangstijd, de tijd van de rampen. Hierna is Jehova's geduld met zijn lastige zoon Satan op. Die heeft zijn kans gehad en wordt opgesloten, dan is Jezus aan de beurt. Koning over alle Koningen zal Jezus zijn. (Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiedde, zowel in de hemel als op de aarde). En de mensen die Jehova zullen dienen zullen zonder dood en pijn in vrede met de dieren in het Paradijs leven. Alle 'lelijkheid' zal zijn weggevaagd.

Dit even in het kort wat ik gisteren mijn oude vriendin Janske voorlas. Zij is al 45 jaar een getuige van Jehova, was mijn moeders beste vriendin, inmiddels over de negentig en blind en vrijwel doof, en, net als mijn moeder, heel trouw aan haar geloof. Ze wacht. Met heldere maar nietsziende lichtgrijze ogen kijkt ze naar het raam waarachter ze alleen maar licht of donker ziet.
Jezus is nog niet gekomen. Maar ik ben er wel. Elke week lees ik haar (heel hard) voor uit de bijbel, me altijd afvragend of zo'n wereld als waarin Janske en 'haar familie' in gelooft niet veel beter zou zijn. Dan een wereld met zo'n Trump, of, veel dichter bij, zo'n Wilders of Rutte. Maar ja, geloof kan je niet dwingen, en hoe veel ik ook lees, en hoe graag ik ook in God zou willen geloven, want dan komt uiteindelijk alles goed, ik kan het (nog?) niet.

Dus ik kijk naar zo'n documentaire van Leonardo en luister naar de adviezen die op het eind zijn gegeven, want dan hoef je niet alleen te wachten, je kunt ook zelf wat doen! En ook daar wordt redding geboden. Het is nog niet te laat voor ons. Wij, schijnbaar onmachtige en nietige mensjes, wij kunnen de grote, de wereld opslokkende en de lucht vervuilende bedrijven sturen! Het is zo simpel dat het bijna lachwekkend is: eet geen of minder vlees, gebruik geen of minder melkproducten, leg zonnepanelen op je dak, en, net zo belangrijk: weiger producten waar palmolie in zit (voor palmolie worden de oerwouden platgebrand). Dwing anderen niet om net zo te doen, maar deel je kennis, respecteer elkaar. Als iedereen zijn steentje zo bijdraagt is een omkering mogelijk, zal de temperatuur zelfs weer kunnen dalen. Niet in 1 jaar, niet in 10 jaar, maar uiteindelijk. Doe mee, wat hebben we te verliezen?





Tuin der lusten - before the flood,
Jheronimus Bosch - Jeroen Bosch ca 1450-1516
links: het paradijs.
midden: de wanorde.
rechts: het einde der tijden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten