dinsdag 29 april 2014

Nije Hemelriek



Mijn vriend en ik gaan regelmatig wandelen in Boswachterij Gieten. Daarna eten we een broodje en drinken koffie bij het Nije Hemelriek. Dat doen we al vijftien jaar. Het restaurant zit op een mooie plek, de bediening is vriendelijk, honden zijn welkom, geweldig. Alleen de kwaliteit van het eten en de koffie, dat varieert. Het restaurant gaat af en toe in andere handen over en dat merk je.

Bij voorkeur 'scoor' ik het buiten-de-deur genoten eten met een cijfer, daarbij hou ik rekening met wat ik eet (van McDonalds kan je geen kwaliteit verwachten). Ik kijk of kwaliteit/smaak en de service opweegt tegen wat het eten kost.
Soms is het eten schandalig slecht. Zo kreeg ik in Dronten een pannenkoek die van rubber leek (een 1),  bij veel wegrestaurants eten dat alleen geschikt was om de ergste honger te stillen (een 3). Ook kregen we ooit een appelpannenkoek die aan de onderkant zwart verbrand was (een 1). Men vergat regelmatig in Winschoten op mijn broodje geitenkaas of de walnoten of de honing (een 5), of de 'zongedroogde tomaten'.

De koffie komt uit machines, dus de smaak varieert enorm. Het beste kopje koffie kregen we ooit in Duitsland, het leukste en bovendien zeer smakelijke kopje in een bruine kroeg in Drenthe (die eigenlijk gesloten was maar ach, de biljartclub was toch ook aanwezig). We kregen allebei een kopje melk voorgezet, en kregen de koffie in een kannetje erbij. Heerlijk, we maakten zo onze eigen 'latte' en het kijken naar de biljarters was ook nog eens leuk.

Een maand geleden gingen we wandelen/koffie drinken bij het Nije Hemelriek. We waren van plan om het restaurant te gaan 'testen', omdat we er de laatste tijd telkens teleurgesteld over de kwaliteit van het eten weggingen. De laatste keer bijvoorbeeld kreeg ik kapot gefrituurde kroketten, slap goedkoop brood, en de sla zag eruit of het op het bord was gedonderd en er met een fles wat mayo over was gespoten). De koffiemachine was stuk, ook dat nog. Die keer hadden we geklaagd en de manager vertelde toen dat de kaart gewijzigd zou gaan worden omdat er meer klachten waren geweest.



We bestelden ditmaal twee latte's (macchiato) en een 'ovenvers broodje met roomboter' (belegd met zalm, sla, limoenmayonaise).
Het zag er wat rommelig uit op het mini-bordje, het eerste dat me opviel was dat de rode ui (die sterk van smaak is) erg grof gesneden was.  Ten tweede was het broodje zo taai dat het met het bijgevoegde mes niet te snijden was.
Wij zijn niet voor een gat te vangen, waren mild omdat de koffie voor het eerst sinds tijden weer heel goed was (een dikke 8 misschien wel een 9) en legden de twee helften van het broodje naast elkaar.

Het brood was van het 'nep'bruin dat verkregen wordt door gebrande mout door het meel te doen. Nog ongezond ook en normaal mijd ik dat brood. Het had het uiterlijk van knapperig, maar was heel zacht en er zat enorm veel lucht in.
Slechts één helft van de broodjes was besmeerd. De boter proefde ik en ik kan het niet met zekerheid zeggen maar het smaakte naar boter die met olie vermengd is tegen hard worden. Roomboter uit een kuipje misschien?
Verder lag er wat slappe sla, kappertjes, en de zalm op.
We keken elkaar aan, Peet zei terecht: 'waar is de limoenmayonaise?' De serveerster bood excuus aan en haalde wat mayonaise.

De zalm smaakte matig, de grove stukken ui brandden in mijn mond, maar het ergst vond ik het taaie broodje. Dat smaakte vet en naar goedkoop supermarkt-brood.  Ik schudde de zalm en sla van mijn broodje en proefde het broodje zonder beleg: vies. Dus ik liet de helft liggen en vroeg aan de serveerster of dit inderdaad een 'ovenvers' broodje was. Jazeker, ze bakten elke morgen de broodjes zelf af. Jammer dat ze dan geen betere kwaliteit deeg kopen.
We rekenden af: 22 euro 50. Prijs kwaliteit verhouding was behoorlijk scheef: een 5.

Buiten gekomen spraken we over de teloorgang van de keuken die ondanks de toezegging van de manager niet verbeterd was. 'De kok is vast vervangen door een student', zei Peet en: 'de supermarktbroodjes zijn lekkerder'.

Terugrijdend dachten we aan het broodje dat we de dag ervoor in Bunde (Duitsland) aten. Naast de Lidl zit een bakkerij waar je ook broodjes kunt eten, koffie kunt drinken. We bestelden daar twee milchkaffee's, twee broodjes (kaas, tomaat, ei, remouladesaus). De broodjes kregen een dikke 8 (bijna 9), de koffie een 7 (beetje 'dun'). 'Moet je dit brood zien' zei Peet, het stevige volle broodje dat zowel aan onder- als bovenzijde vol maanzaad en zonnebloempitten zat, om en om draaiend: 'bij ons is dat allemaal lucht, soms heb je alleen maar een korst met daarbinnen een grote luchtbel'.
We rekenden 12 euro 20 af, en daarbij zat ook nog de 3 euro van een heel zonnepitbrood, bovendien kregen we nog twee koffiebroodjes gratis mee.

Een week geleden waren we in Brabant. Overal waar we aten was het eten goed, en het viel ons op hoe gul we telkens bedeeld werden. Prijs/kwaliteit verhouding: een dikke 9. 'Daar kunnen ze in Drenthe en Groningen een puntje aan zuigen' zeiden we. Het best was het toeven in "de Bockenreyder'. Ik zou iedereen die er in de buurt is deze zomer aan willen raden om daar een kijkje te nemen, ook of vooral als je zelf een restaurant hebt. We werden heel vriendelijk te woord gestaan, de sfeer was ontspannen en gezellig, en dat lag niet alleen aan de geweldige entourage (je kon er zelfs te paard komen, een plek om je paard te stallen was aanwezig), het waren de mensen die ons zo welkom deden voelen. Zelfs de slagroom was ECHT.
We bestelden een omelet kaas en een met spek, en kijk, daar hadden we geen commentaar op. Ook een 9.




Daar dachten we aan, aan het verschil van kwaliteit en smaak versus prijs, terwijl we van het Nije Hemelriek naar huis reden, en af en toe tegen elkaar zeiden: wat voor smaak heb jij in je mond? Uien!

En nee, ik ben niet meer boos, ik hoop dat mijn berichtje iets bijdraagt aan verandering. Want ik hou zielsveel van Groningen, maar het eten, dat kan echt een stuk beter.

Restaurants in Groningen waar we niet zijn teleurgesteld:
Hermans Dijkstra (altijd een 9)
Het Backhuys (een 8)
Rozenpaviljoen (wisselend, maar meestal een 7)
De Zevende Hemel, Groningen (cijfer weet ik niet meer)

koffie, zelfgebakken taart en bijzondere dagschotels:
De Oude Remise, Bad Nieuweschans.

Pannenkoeken:
pannenkoekenboerderij Vlagtwedde

Zelf gesneden/gebakken patat:
Het FrietAmbt, Winschoten



PS bij navraag bleek dat Het Nije Hemelriek sinds maart 2013 valt onder de Zodiac Groep. De waarderingscijfers die op een website achtergelaten kunnen worden zijn al jaren oud, bovendien moet je een speciale browser hebben om je waardering of kritiek achter te laten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten