woensdag 12 februari 2014

Kraai.


Een maand geleden spraken wij met vrienden over de toekomst van de aarde. Die lijkt helemaal prima, ware het niet dat de mens er op leeft. De mens kan niet zonder de aarde, maar de aarde prima zonder de mens. De mens is stelselmatig bezig zijn leefomgeving op de aarde af te breken, te verontreinigen of uit te putten. Dat bracht mijn vriend Peter tot de verzuchting dat bijvoorbeeld de haai een beter of slimmer biologisch 'product' is dan de mens. Een haai (of welk ander dier dan ook) vernielt immers zijn leefomgeving niet.

De mens is sowieso een wat onhandig ding, kijk eens naar dat stukje waarin we denken op een hoger niveau staan dan de dieren: we denken, hebben emoties en we praten. Maar het duidelijk maken van zijn wensen of plannen gaan niet van een leien dakje. Nee, ik ga het niet over het verschil in conversatie tussen man en vrouw hebben, dat is al uitvoerig besproken. Ik bedoel dat dieren NIET beperkter zijn dan wij omdat ze niet kunnen praten, ik denk dat ze geen woorden nódig hebben, en zeker geen ellenlange discussies.
Nogmaals, ze functioneren prima, zo niet beter dan wij.

Veel mensen voelen zich superieur aan de dieren, ze noemen ze 'stom', of gebruiken ze als product, of beter gezegd: misbruiken de dieren als product. Zelfs de dierenvrienden vinden vaak dat zij voor hun dieren moeten denken, of ze slaan door naar het uiterste en behandelen dieren als mensen. Sommige kattenliefhebbers weten hoe het zit: we zijn slaaf voor onze kat. Ze hoeft maar te piepen en we hollen naar haar etensbak om die te vullen of om de deur voor haar te openen of sluiten.

Ik denk dat wij niet hoger of lager staan dan de dieren, maar moest ik een uitspraak doen dan zou ik zeggen dat de dieren op een hoger niveau staan dan de mens, alleen al om het feit dat zij hun leefomgeving niet vernietigen, voor communicatie geen woorden nodig hebben en niet gestuurd worden door materiële verlangens. Zij Zijn.

Van mijn vriend Peter kreeg ik het volgende filmpje opgestuurd, overbodig om naar te kijken want we hebben zojuist vastgesteld dat de dieren op een hoger niveau leven, maar ons ego blijft schreeuwen: welnee, dat kan niet waar zijn, wij mensen zijn Geschapen of Geëvolueerd Boven de Dieren uit, Wij zijn de Parel in de Kroon van God, Wij zijn het Hoogste! Hooguit willen we toegeven dat dieren slim zijn, en dat moeten we dan ook nog zelf zien. Dat laatste kan door dieren op de proef te stellen. Dit is zo'n proef.

PS: de kraai is een wilde kraai die gevangen is, en drie maanden geobserveerd werd.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten