vrijdag 13 juli 2012

Vaccineren of niet ?


Vanmorgen kreeg ik een link doorgestuurd van mijn zus Marijke. Het filmpje staat onderaan, het gaat over enten van huisdieren, dat schijnt niet zo vaak te hoeven. Mijn zus is hartstikke goed met katten en honden. Ze fokt ze, maar met liefde, dus meer dan twee nestjes heeft een hond/kat bij haar niet gehad. Ze heeft alle cursussen gedaan die je maar kan doen en als er iets met mijn honden is dat bel ik het liefst haar voordat ik de dierenarts bel. Ze is namelijk ook nog eens heel praktisch en realistisch. Een van haar krachtigste uitspraken over de vraag of je je huisdier zal laten inslapen of (kort door de bocht) 'doormodderen' vind ik: je huisdier vraagt zich niet af hoe lang leef ik nog, het gaat hem of haar alleen maar om kwaliteit van het leven. En daar heeft ze gelijk in. Een dier leeft in het nu.
Nog een scherpe waarneming van haar. Een dierenarts stelt vaak allerlei tests voor, zeker als een hond of kat al lang medicijnen gebruikt die nieren en lever kunnen beschadigen. Toen de dierenarts haar voor de tweede maal voorstelde weer eens naar de nierfunctie te kijken, reageerde ze met een: hoezo, kan die  inmiddels verbeterd zijn dan? Of kan er iets aan gedaan worden? De hond was namelijk oud en de medicijnen had ze nodig. Nee, zei de dierenarts, dat niet. Nou dan, zei mijn zus. Scheelde de hond een bloedafname.

Wij nemen continu beslissingen voor onze huisdieren. Als wij een kaartje van de dierenarts in de bus vinden dat er geënt moet worden, dan pakken we de telefoon en dan maken we een afspraak. Mijn zus had me al eens gezegd dat er berichten waren dat er helemaal geen noodzaak was voor een jaarlijkse enting, dat de dieren onnodig belast werden met extra antistoffen en dat ze daar wel eens problemen door konden krijgen.



Overigens, de dierenarts in het filmpje hieronder ZEGT NIET DAT JE JE HUISDIER NOOIT MOET LATEN ENTEN!!! Het is verstandig om je honden te laten enten omdat de anti-stoffen altijd in het lichaam blijven, en de hond daar profijt van heeft als hij toch besmet wordt. Parvo bijvoorbeeld komt nog vaak voor, en daar kan je hond dood aan gaan. Maar te veel enten kan problemen opleveren. Jip was dit jaar bijvoorbeeld knap hangerig na de entingen, zijn ontlasting zat tegen diarree aan en hij at een paar dagen vrijwel niets. Jip is notabene zo sterk als een paard en kerngezond. Maar sommige dieren met een zwak immuunsysteem kunnen opeens ernstig ziek worden na hun enting.
Luister zelf maar naar het filmpje hieronder, en denk er over na, of zoek meer informatie over dat enten en doe wat je het beste lijkt. Praat er eens met je dierenarts over. Misschien vind je het zelfs eng om je honden niet elk jaar te laten enten? Ik niet. Ik laat mijn honden niet meer klakkeloos enten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten