vrijdag 20 juli 2012

Ronald.


Omdat ik iedere dag met de honden wandel zie ik ook elke dag wat er bijkomt aan zwerfvuil. Soms heeft iemand 's nachts zijn hele slaapkamer-ameublement, of keuken, of garage-inhoud in de sloot gestort, maar dat komt niet vaak voor. Zo'n twee keer per jaar denk ik.
Ik mopper in gedachten vaak op de gast die hier bijna iedere dag zijn blikje of flesje neergooit, maar aan de andere kant, het is maar één persoon. Die staat tegenover honderden mensen die hun rommel gewoon bij thuiskomst of ergens in een prullenbak weggooien. Waarom het maar één persoon is? Dat zie ik aan de spullen die hij achterlaat, het zijn andere blikjes, en hij heeft een ander eetpatroon als bijvoorbeeld fietsers.
Fietsers gooien ook wel hun rommel in de berm, meestal plastic flesjes. Lekker licht om mee te nemen. En wikkels van energiebars, ook die liggen er. Mooi weer-afval. Maar 'mijn' afvalgooier is er vrijwel elke dag.
Soms wordt het me teveel en neem ik een plastic tasje mee, verzamel zoveel als in het tasje kan. Soms als ik geen tasje bij me heb leg ik de blikjes bij elkaar, zodat ik het de volgende keer mee kan nemen.
Ondertussen heb ik 'mijn' rommelverspreider al een beetje leren kennen, ik noem hem in gedachten Ronald, omdat hij graag bij McDonald komt.

Hij zet zijn auto aan de kant van de smalle landweg, zet de motor uit behalve als het winter is, dan laat hij hem draaien. Hij staat hier altijd in de buurt, het liefst op die plekjes waar de berm net even wat breder is. Als hij naar McDonald is geweest komt hij van de andere kant, en dan zet hij zijn auto een stukje verderop neer. Hij rijdt hard, dat vindt hij niet alleen 'normaal' maar anders wordt zijn eten koud want McDonald zit hier niet in de buurt.
Meestal neemt hij een burger, koffie, friet. De koffie staat in een kartonnen houdertje, wel zo handig tegen omvallen. Het eten zit in een bruine papieren zak.
Hij gaat niet altijd naar McDonald, als hij vanaf huis komt dan gaat hij eerst langs de benzinepomp of de super hier in de buurt, dan koopt hij goedkope energiedrankjes, goedkoop bier, kruidenbitter (3,95 voor 0,2L), dure sigaretten. Hij rookt het liefst PallMall, maar soms koopt hij shag bij de Aldi.
Al jaren komt hij hier, lekker rustig zonder gezeur aan zijn hoofd roken en drinken en naar het donker staren.
Soms is een vriend bij hem, die rookt Marlboro. Die vriend verfrommelt alle blikjes en lege sigarettendoosjes voordat hij zijn raam opendoet, het op de weg gooit.
Dat doet hij niet, hij gooit alles in de berm, een klein stukje naar de sloot toe, anders geeft het zo'n rommel. En nu hij toch bezig is, even zijn auto schoonmaken: er ligt nog een pen in, een zakje van de pepermuntjes die hij altijd eet om te verdoezelen dat hij drinkt. Hoppa, even het portier open en alles naar buiten vegen. Een kleine moeite, hij begrijpt niet dat sommige mensen zo veel rotzooi in hun auto hebben liggen.
Maar wat ziet hij daar? De blikjes die hij vlakbij de sloot gooit liggen nu allemaal verzameld op een hoopje vlak langs de weg. Wie doet nou zoiets?
Hij stapt uit, schopt het hoopje weer in de richting van de sloot, zo, dat is beter.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten