maandag 19 maart 2012

Gareth Malone (Stand by me, John Lennon)


Graag kijk ik naar de BBC, er staat zelfs een extra schotel op mijn dak voor alle free to air zenders. Dat grote aanbod is verleidelijk en ik ben tv-verslavingsgevoelig. Het is dan ook zaak om paal en perk te stellen, niet hersenloos iedere avond voor de buis te blijven hangen bij alles wat er te zien is.
Soms lukt het om sterk te zijn, soms zit ik tot diep in de nacht te kijken, gevangen door een film of een documentaire. 
Een van de documentaires waar ik van genoten heb was van Gareth Malone, een gedreven dirigent die uitdagingen zoekt en wel bij jongeren die last hebben van een laag zelfbeeld. 
De laatste die ik van hem zag ging over de leesachterstand van jongens, die lopen zo ver achter bij de meisjes dat het problemen gaat geven voor de rest van hun opleiding. Sommige jongens liepen 24 maanden achter! 
Gareth Malone slaagde in zijn opzet om die leesachterstand terug te brengen na zes maanden hard werken, maar goed, daar wilde ik het eigenlijk vandaag niet over hebben, ik zal in mijn volgende bericht wel linkjes zetten van youtube, mocht je het ook willen zien (Helaas zonder ondertiteling). 

Hieronder zie je jongeren zingen, onder leiding van Gareth, jongeren uit de lagere klasse van de bevolking, jongens die meenden niet te kunnen zingen en zeker niet in het openbaar. De documentaire ("het koor - jongens zingen niet") liet zien hoe ze langzaam uit hun schulp kwamen, eerst voor hun ouders of familie zongen, toen voor een wat groter groepje, en uiteindelijk in de Royal Albert Hall. 

Voor iedereen die wat steun kan gebruiken of een zetje nodig heeft: 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten