vrijdag 24 februari 2012

Gratis mindfulness bij Tai Chi Tao


Een half uurtje rijden hiervandaan is een bronnenbad (Fontana), waar ik af en toe tai chi workshops verzorg. Gisteren had ik een gesprek met leuke mensen die bij Fontana werken, gedreven mensen die èn het aanbod van de weekend-arrangementen willen vergroten èn een wellnesscentrum voor ogen hebben waar rust en ontspanning het grootste goed is. Dat lukt tot nu toe heel goed, het is een prettige plek om te 'wellnessen'. Goed, voor zover de reklame.
Ze vroegen me of ik een "wervend" stukje wil schrijven over Tai Chi, zodat mensen wat gaan begrijpen van Tai Chi en de drempel wat lager wordt. Wat zeg ik, dat er geen drempel meer is. Want Tai Chi is voor veel mensen letterlijk chinees.
Het grappige is, er hoeft maar het woord "mindfulness" op een website te staan of het loopt storm, men betaalt dik geld en gaat bij zo'n workshop (bijvoorbeeld) rustig een uur met een druif of rozijn in de hand zitten staren, om die te voelen, ruiken, te beknijpen, en uiteindelijk op de tong te leggen. Maar als ze aan Tai Chi denken dan menen ze dat ze daar te ongeduldig voor zijn. Of dat het te moeilijk is. Wat ze niet weten, Tai Chi ís mindfulness.

Dat Tai Chi moeilijk aan te leren is klopt gedeeltelijk, Tai Chi kan moeilijk zijn als je voor een vorm kiest waarbij veel (mooie maar ook lange) vormen moeten worden aangeleerd.  Het gevolg is dat veel mensen afhaken.

Maar er is hoop! Er is een vorm die gemakkelijk aan te leren is, Tai Chi Tao. Hierbij leer je vrij snel korte oefeningen, vijf elementen oefeningen.
Iedere vorm van tai chi heeft het doel dat je niet alleen in balans blijft, soepel blijft, maar dat je je energiestroom op gang brengt, en houdt. Tai Chi Tao gaat daar direct mee aan de gang. Het resultaat is veel eerder voelbaar. Doel: voor iedereen toepasbaar, ook voor zieken en ouderen. Gezondheid bevorderend, soepeler makend, val-kans verkleinend, energie brengend.
Je leert meditatie-oefeningen, klop- en massagetechnieken die je bij jezelf kan toepassen, vijf elementenoefeningen, ademhalingsoefeningen en loopmeditaties.

Als je nu genoeg informatie hebt kan je afhaken. Wil je meer weten dan vertel ik je nog wat over algemene uitgangspunten van Tai Chi.
De basis is dat wij een natuurproduct zijn met vijf seizoenen/levensfases (de nazomer komt erbij) èn dat we onlosmakelijk verbonden zijn met hemel en aarde. De mens is het verbindingsstukje!
Nu moet ik oppassen dat ik niet op hol sla, zo enthousiast word ik bij het idee van de vonk die in ons gaat gloeien als die twee energiën, hemel en aarde,  samenkomen. Als je aan de conceptie denkt ..... op het moment van conceptie gloeit het eitje even op, wist je dat? Als je daar alleen al over nadenkt ...
Voordat ik afdwaal, Chinezen zien het leven als een cirkel, een cyclus van ontstaan, groei en dan het afnemen, terugkeren.
Kastanje, opschietende loot, boom, vruchtdragend, omvallend.
Geboren worden, opgroeien, voortplanten, opa/oma worden, hoogbejaard zijn/sterven.
Ofwel: lente, zomer, nazomer, herfst, winter.
Ofwel: hout, vuur, aarde, metaal, water.
Ofwel: lever/galblaas, hart/dunne darm, maag/milt, longen/dikke darm, blaas/nieren.
En dan zijn er ook nog emoties aan iedere fase/seizoen verbonden. Ik zou het graag allemaal opschrijven maar ik denk dat ik dit beter persoonlijk uit zou kunnen leggen.

Er zijn wat verschillen in de tai chi. Sommige stromingen beginnen altijd met waterbewegingen (uitgangspunt: we ontstaan uit water), anderen beginnen altijd met metaaloefeningen vanuit het idee dat het eerste dat een baby doet na de geboorte: adem halen. En de longen horen bij het metaal-element.
De richting waar ik bij zit, de tai chi tao, doet niet zo moeilijk, beweeg (met aandacht) en voel is het motto. 

De bewegingen die je maakt brengen doorstroming en daar bedoel ik niet alleen de bloedsomloop mee maar de energiestroom die via de meridianen je organen positief beïnvloeden. Heb je ergens een blokkade dan kan je die door oefeningen te doen opheffen. Of door massages, of wat dan ook. In ieder geval kan je je gezondheid/fitheid/geestelijke gesteldheid ZELF positief beïnvloeden. Gezond lichaam, gezonde geest. Feit is dat je ondanks dat het wat tijd kost om oefeningen te doen, het ervoor zorgt dat je met meer aandacht van het leven geniet, je werk doet, voor de kinderen zorgt. De verstoringen in je lichaam die je waarneemt met aandacht bekijkt (waarom heb ik stress/hoofdpijn/maagpijn/verdriet, wat kan ik zelf daaraan doen).
Je komt in balans. Vanuit balans kan je aandacht geven aan anderen (waarbij je jezelf niet uit het oog verliest), je hebt aandacht voor hoe je ademt, voor wat je ziet, proeft, leest, voelt, eet, kortom: je Leeft. Meer mindfulness kan volgens mij niet.

Is dit stukje wervend genoeg? Ik heb namelijk nog veel meer in petto, maar de rest moet ik gewoon vertellen, en voordoen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten