zondag 8 januari 2012

Zondagsgevoel.


Het is zondag. In de zomer hoor je hier op het platteland van Groningen in de verte de kerkklokken luiden, het woon-werkverkeer valt stil en ook van de provinciale weg die in de verte vaak hoorbaar is komt 's morgensvroeg geen geluid. Stil.
Het zondagsgevoel is het sterkst als de zon schijnt, maar gisteren had ik dat zondagsgevoel al op zaterdag, dankzij de regen. Dat kan dus ook nog. Ik liep de hele ochtend in mijn pyjama rond, de honden wilden toch niet naar buiten.
Eigenlijk zou je op zo'n dag waarop je rust voelt niet in de auto moeten stappen, de laptop dicht moeten laten, want zodra je in de auto stapt verdwijnt je rust, de winkels zijn alle dagen open en binnen no time komen alle prikkels die je door de week ook al volop krijgt binnen en dwalen je gedachten af naar zaken die er niet toe doen: heb ik nog ...in huis, etc.
Het is net zo met het internet. Begrijp me goed, ik ben dol op mijn computer, maar het is ook een onding. Als ik iets op het internet ga zoeken verdwaal ik vaak snel en ik moet me echt concentreren omdat ik anders vergeet wat ik aan het opzoeken was. Weer: te veel prikkels.
Een van mijn tai chi-vrienden vertelde me eens dat wij gedurende één dag meer prikkels binnenkrijgen dan iemand die in de middeleeuwen leefde in zijn hele leven. Ik geloofde het direct.

Vanmorgen las ik dit in een oude Happinez:
Hoe houd je het leuk?
Wijze woorden van Hennie Tibben, een coach/trainer voor zelfstandig ondernemen. Het zijn tips die ook heel toepasselijk zijn voor de niet-zelfstandig ondernemers. Lees zelf maar.

Waar kun je het beste tijd en energie in steken en hoe houd je ruimte over voor leuke dingen?
Valkuil 1 is de overvloed aan afleiding. Valkuil 2 is de angst iets te missen.
Zeven tips voor een rustiger bestaan:

1. Beslis dat je niet alles direct hoef te weten. Internet is bij uitstek het medium waar je alles binnen no-time opzoekt.
2. Leer jezelf goede vragen te stellen. Zomaar wat ronddolen op sites omdat je 'iets zoek wat te maken heeft met' werkt niet. Zonder goede vragen verdrink je op internet. Verwoord je vraag goed en stel hem aan je virtuele vrienden. Je hebt binnen drie minuten antwoord. Dat is het fantastische van sociale media (Facebook etc.)
3. Neem op z'n tijd vrij van beeldschermen. Dit zijn dus de computer, maar ook de televisie en de smartphone. Sluit je af. Er bestaan programmaatjes die je computer automatisch acht uur lang uitzetten als het je zelf niet lukt.
4. Kies je nieuwsbronnen zorgvuldig. Kies één krant, volg één journalist of één site. Zo voorkom je dat je wordt overspoeld door een herhaling van nieuws.
5. Kies één social media-kanaal. Of Hyves, óf Twitter, óf Facebook. Zorg dat je regelmatig aanwezig bent, anders creëer je een spookhuis.
6. Sluit de dingen van de dag echt af.
7. Doe aan lanterfanten.

Dat lanterfanten ga ik nu doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten