vrijdag 16 december 2011

Welkome vluchteling.


Zo maar een berichtje dat me gisteren opviel: Meerderheid Nederlanders schat vluchtelingenstroom te hoog in. Is het goed of juist jammer dat er minder mensen dan gedacht hierheen komen, een verblijfsvergunning aanvragen? 
    
Iemand rekende me laatst voor dat juist de aanwas van over de grens er voor zal moeten zorgen dat er in de toekomst nog genoeg geld in de kas is om bijvoorbeeld AOW en pensioenen te waarborgen. Het was niet zo'n heel moeilijk rekensommetje. Doordat mensen weinig kinderen krijgen, èn laat (vrouwen zijn vaak tussen de 30 en 40), missen er straks gewoon generaties. We 'dunnen' uit zogezegd. Niks overbevolking. Zelfs de Chinezen krijgen het straks moeilijk want hun eenkind-beleid zorgt ervoor dat de bevolkingsgroei drastisch afneemt. En ook de ideeën veranderen, de Japanse vrouwen bijvoorbeeld willen controle over hun eigen leven houden, ze zijn liever succesvol en single! 

Nederlanders zijn een van de gelukkigste volkeren ter aarde, volgens een onderzoek eerder dit jaar. Toch hebben ze nog vrij vaak wat te zeiken. De zomer is te nat, de winter te koud, het voetbal te sloom, het gras te groen (bij de buren). Maar je hoort ze nooit dat er te weinig kinderen worden geboren, dat ze zich wat dat betreft zorgen maken over de toekomst. Toch, dat rekensommetje heeft me aan het denken gezet, wie verzorgt mij straks, kinderloos als ik ben, wie betaalt mijn pensioen? Eh ...... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten