zondag 22 juli 2007

Dierendag



Vanmiddag is het me gelukt om de wilde kat die bij ma op zolder verstopt zat, naar de schuur te "verplaatsen". Hij is er slecht aan toe, op drie poten lopend en vol teken. Dat naar de schuur verplaatsen ging niet erg subtiel moet ik zeggen, het arme beest schrok zich rot toen ik met armen wijd de weg terug naar zolder blokkeerde nadat hij in de gang een lekker bakje eten had weggewerkt. Nu zit hij in een hoek onder een kast gekropen en heeft in paniek al van alles in de schuur omgegooid. De dierenambulance wil de kat niet ophalen, ja, ze willen het wel doen, maar ik moet hem in een vangkooi vangen en daarna brengen ze hem naar het asiel waar ze hem laten inslapen. Kijk, dat vind ik geen goeie deal. Ik laat hem weer naar buiten, ma wil hem wel eten geven en dan zien we wel.

Het is een mooie avond, krekels snerpen in het gras, aan de overkant hoor ik jonge mensen lachen in de tuin, en hier en daar blaft een hond, de geluiden echoënd in de ruimte van het platteland. Wolken hangen in alle tinten roze, geel en blauw aan de hemel.
Kikkers springen voor mijn voeten weg als ik de tuin nog even inloop om bij de courgette's te kijken. Ik eet onderweg nog wat frambozen, voel me schuldig omdat overal bessen aan de struiken hangen en ik er niets mee doe. De duiven komen luidruchtig uit het al donkere bosje flapperen als ik met mijn armen vol courgettes terug naar huis loop.

Vandaag zag ik twee keer muizen vechten en terwijl we koffie dronken onder de esdoorn bleek dat er twee jonge vliegenvangers pal boven ons hoofd zaten. Pa en moe voerden gewoon door, blijkbaar gewend aan ons.

Bij Marijke zijn gisteren drie jonge katjes geboren, eigenlijk vier, maar eentje was niet "af".
Met Peet heb ik net een stukje gefietst, tevreden omdat we samen de electriciteitskabel in de grond hebben gelegd (waarbij we vele wormen moesten verhuizen), tevreden omdat we dingen samen doen, tevreden met de prachtige avondlucht. We zien twee luchtbalonnen door de imposante regenwolken drijven. In de krant las ik dat er drie tot vijf mensen per jaar door de bliksem geraakt worden, maar veel vaker worden koeien of paarden getroffen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten